algemene voorwaarden Bureau Anciaux
Onderstaande algemene voorwaarden zijn van toepassing op de aankoop van online cursussen en dienstverlening van Bureau Anciaux – Aurelie Anciaux. Vanaf je akkoord gaat met een offerte en/of registratie op het leerplatform van Aurelie Anciaux, gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.
- Toepassingsgebied
Alle rechtsverhoudingen tussen Bureau Anciaux BV, met maatschappelijke zetel te Sint-Jorislaan 52, 8210 Zedelgem, kantooradres Blankenbergsesteenweg 10, 8377 Zuienkerke, ondernemingsnummer 0795.932.807, btw nummer BE0795.932.807, hallo@bureau-anciaux.be, www.bureau-anciaux.be, RPR Gent (afdeling Oostende) (verder genaamd ‘Bureau Anciaux’) en de klant worden beheerst door onderhavige algemene voorwaarden.
Wijzigingen aan deze algemene voorwaarden zijn enkel tegenstelbaar aan Bureau Anciaux indien zij deze op voorhand uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard.
Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de offerte. In geval tegenstrijdigheden tussen de bepalingen van de offerte en de bepalingen van de algemene voorwaarden hebben de bepalingen van de offerte voorrang.
Voor zover de klant algemene voorwaarden voor haar leveranciers of dienstverleners heeft, worden zij in ieder geval uitgesloten.
Bureau Anciaux behoudt zich het recht voor onderhavige algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen. De gewijzigde versie zal slechts op reeds lopende overeenkomsten van toepassing worden voor zover deze nieuwe voorwaarden door de klant worden aanvaard.
Deze algemene voorwaarden werden voor het laatst op 15 januari 2025 geüpdatet.
- De offerte
De offerte van Bureau Anciaux is slechts een uitnodiging tot het plaatsen van een opdracht bij Bureau Anciaux en is slechts geldig ten aanzien van de (rechts)persoon/personen aan wie de offerte gericht is. De offerte heeft een geldigheidsduur zoals vermeld staat in de offerte zelf, of bij gebreke hieraan een geldigheidsduur van veertien (14) dagen na datum van de offerte. Bureau Anciaux heeft vóór de aanvaarding van de offerte door de klant het recht om fouten in de offerte recht te zetten of de offerte in te trekken. De offerte is gebaseerd op de gegevens die de klant heeft verstrekt.
De offerte omvat enkel de opdrachten erin vermeld, met expliciete uitsluiting van enig meerwerk ingevolge een wijziging van de opdracht door de klant, door onvoorziene omstandigheden of enige andere reden. Meerwerk gebeurt dus desgevallend en indien aanvaard door Bureau Anciaux aan een meerkost die eventueel reeds expliciet in de offerte is bepaald.
- Totstandkoming van de overeenkomst
Een overeenkomst komt pas tot stand na schriftelijke bevestiging van Bureau Anciaux aangaande de ontvangst van de aanvaarding van de offerte door de klant. Bureau Anciaux zal evenwel pas tot uitvoering van de opdracht overgaan indien ook de eventueel gevraagde opstartkost is betaald op de bankrekening van Bureau Anciaux.
Eventuele aanvullingen of andere wijzigingen van de opdracht zijn eveneens pas geldig na bevestiging hiervan door Bureau Anciaux. Deze wijzigingen kunnen uiteraard ook een invloed hebben op het kostenplaatje
- Verwerking van persoonsgegevens en klantenreferentie
Bureau Anciaux zal uw persoonsgegevens verwerken overeenkomstig de toepasselijke wetgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens. Bureau Anciaux verwijst dienaangaande naar haar privacybeleid op haar website te raadplegen via volgende link. Het privacybeleid kan steeds op eerste verzoek worden bekomen. Ook de klant verbindt er zich toe de toepasselijke wetgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens te respecteren en zo nodig Bureau Anciaux hiertoe te vrijwaren. Wanneer Bureau Anciaux persoonsgegevens dient te verwerken in opdracht van de klant, zijn de verwerkersvoorwaarden vermeld in Bijlage A van toepassing.
De klant geeft aan Bureau Anciaux de toestemming om diens handelstekens, zoals naam en logo, te gebruiken in het kader van promotionele activiteiten. De klant kan hier te allen tijde schriftelijk protest tegen uitbrengen, waarna de vermelding onmiddellijk en definitief wordt verwijderd.
- Annulatie
Voor overeenkomsten van bepaalde duur (zes (6) maanden of minder): Indien de klant na zijn aanvaarding een opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, zal dit geen afbreuk doen aan zijn betalingsverplichtingen voor de gepresteerde uren met als minimum de opstartkost van de afgesproken vergoeding en de voor de klant gemaakte kosten, onverminderd vergoeding voor hoger bewezen schade.
Voor overeenkomsten van bepaalde duur (meer dan zes (6) maanden) of overeenkomsten van onbepaalde duur: Beide partijen kunnen de overeenkomst schriftelijk opzeggen mits het respecteren van een opzegtermijn van één (1) maand dan wel een vervangende annulatievergoeding van één (1) maand dienstverlening.
De partij die geheel of gedeeltelijk afziet van de naleving en de overeenkomst onmiddellijk verbreekt, zal, behoudens in de situatie voorzien in artikel 13 hieronder, een annulatievergoeding verschuldigd zijn aan de andere partij gelijk aan het gemiddelde factuurbedrag op weekbasis, vermenigvuldigd met de (resterende) duur van de opzeggingstermijn.
In geval van uitstel van de start van de overeenkomst door de klant met meer zes (6) maanden, zal Bureau Anciaux het recht hebben dit uitstel als een annulatie te beschouwen.
- Uitvoeringstermijnen zijn indicatief
Uitvoeringstermijnen zijn indicatief, tenzij anders afgesproken.
- Uitvoering als zelfstandig dienstverlener
Bureau Anciaux verbindt er zich toe de opdracht naar beste vermogen en met de vereiste zorg uit te voeren. Bureau Anciaux kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor fouten,
tekortkomingen of overtredingen die zouden begaan zijn voor haar tussenkomst.
Als zelfstandig dienstverlener is Bureau Anciaux volledig vrij om de uitvoering van de opdracht naar eigen vermogen en inzicht te verrichten.
Bureau Anciaux zal haar eigen infrastructuur en materialen gebruiken, tenzij anders overeengekomen. Bureau Anciaux is geen werknemer van de klant, maar Bureau Anciaux zal de algemene richtlijnen en strategische beslissingen genomen door de klant respecteren.
Alle documenten, briefwisseling en onderhandelingen gevoerd tussen Bureau Anciaux en de klant, dienen aanzien te worden als een onontbeerlijk instrument om hen toe te laten de diensten overeenkomstig de overeenkomst uit te voeren en niet als de uitdrukking van enigerlei gezagsverhouding tussen Bureau Anciaux en de klant.
Bureau Anciaux zal de huisregels van de klant, in het bijzonder doch niet uitsluitend de regels betrekking hebbend op de veiligheidsvoorschriften en welzijn op het werk, strikt naleven.
- Bijzondere bepalingen met betrekking tot de uitvoering
In geval van tool implementatie geeft Bureau Anciaux duiding aan de klant maar het nemen van de beslissing omtrent de te gebruiken tool valt uitsluitend onder de bevoegdheid van de klant. Ook het aankopen van tools of aangaan van abonnementen vallen onder de verantwoordelijkheid van de klant. Advies is steeds geldig op het moment van het geven van het advies aangezien technische tools continue veranderen. Ook raadt Bureau Anciaux de tools aan gelet op de functionaliteiten ervan.
Het is aan de klant om indien gewenst extern juridisch of tax advies in te winnen bv. aangaande GDPR compliance van een bepaalde tool.
Tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken, kan Bureau Anciaux de klant niet verbinden.
De werkzaamheden van Bureau Anciaux gebeuren zowel op afstand als in de gebouwen naar de klant, naargelang de verdere afspraken tussen partijen bepaald op basis van de beide agenda’s en beschikbaarheden.
- Samenwerking met derden
Bureau Anciaux kan een beroep doen op onderaannemers voor de uitvoering van de overeenkomst zonder dat een voorafgaandelijk akkoord van de klant nodig is. Bureau Anciaux kan de uitvoerder van de opdracht steeds wijzigen.
- Vertrouwelijkheid
Partijen respecteren de principiële vertrouwelijkheid van de informatie die als vertrouwelijk werd bestempeld of redelijkerwijze als vertrouwelijk moet worden beschouwd en partijen zullen de informatie uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van de diensten. Dit tijdens de uitvoering en daarna tot twee (2) jaar na afsluiting van het project. In het kader van de uitvoering van de diensten kan de informatie met derden gedeeld worden.
Onder vertrouwelijke informatie wordt niet begrepen:
(a) informatie die op het ogenblik van bekendmaking tot het publiek domein behoort of die later in het publiek domein komt anders dan door een fout of handeling van de ontvangende partij;
(b) informatie die bekend is of bekend wordt bij de ontvangende partij door haar eigen onafhankelijke bronnen zoals blijkt uit de schriftelijke stukken van de ontvangende partij;
(c) informatie waarover de ontvangende partij of haar vertegenwoordigers rechtmatig beschikt vóór de bekendmaking ervan door de Opdrachtgever zoals blijkt uit de schriftelijke stukken van de ontvangende partij;
(d) informatie die de ontvangende partij op een rechtmatige wijze verkreeg van een derde partij die niet onderworpen is aan een geheimhoudingsverplichting ten aanzien van de Opdrachtgever.
Partijen kunnen desgewenst een aparte vertrouwelijkheidsovereenkomst aangaan.
- Medewerking van de klant
Om een correcte en tijdige uitvoering van de opdracht(en) te kunnen garanderen verwacht Bureau Anciaux van de klant een vlotte medewerking en de terbeschikkingstelling van alle redelijkerwijze benodigde informatie, zowel uit eigen inzicht als op eenvoudig verzoek. Bureau Anciaux kan geenszins worden aangesproken in rechte wegens fout of nalatigheid, noch kan de klant de factuur niet of slechts gedeeltelijk voldoen, omwille van incorrecte of onvolledige of te laat bezorgde informatie van de klant. Desgevallend kan een meerprijs worden doorgerekend voor extra verrichte werkzaamheden ingevolge foutieve of onvolledige informatie.
Ook is Bureau Anciaux alsdan steeds gerechtigd deze overeenkomst/haar prestaties op te schorten.
- Meerdere contactpersonen
Indien de klant meerdere contactpersonen heeft, is Bureau Anciaux gerechtigd op instructie van elk van die personen te handelen, tenzij anders overeengekomen.
- Onmiddellijke beëindiging en opschorting en force majeure
Bureau Anciaux behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de overeenkomst, zonder gerechtelijke tussenkomst, op elk ogenblik, zonder ingebrekestelling, zonder opzeggingstermijn of schadevergoeding op te schorten of te ontbinden indien er redenen zijn die de professionele samenwerking kennelijk verhinderen zoals:
– schending door de klant van diens verplichtingen vermeld in onderhavige algemene voorwaarden en/of de gepersonaliseerde offerte indien deze schending niet werd geremedieerd binnen de veertien (14) dagen na hiertoe schriftelijk te zijn aangemaand door Bureau Anciaux;
– ernstige schending door de klant van diens verplichtingen vermeld in onderhavige algemene voorwaarden en/of de gepersonaliseerde offerte. Hieronder wordt in ieder geval verstaan een schending van het niet-afwervingsbeding vermeld hierna, niet-medewerking van de klant binnen de vijf (5) dagen na het sturen van een aangetekend schrijven dienaangaande;
– ingevolge faillissement, overlijden, onbekwaamheid, minnelijke of gerechtelijke ontbinding, staking van betaling, voorlopig bewind, collectieve schuldenregeling, alsook ingevolge ieder ander feit wijzende op de insolvabiliteit van de klant, dan wel wanneer de klant afstand doet van alle of een belangrijk deel van haar activa.
Bovendien kunnen er zich situaties van force majeure (overmacht) voordoen. De volgende situaties zullen in ieder geval als een force majeure situatie te beschouwen zijn: elektronische panne, telecommunicatiestoornissen, problemen op de wegen, natuurrampen, brand, oorlog, ziekte of ongeval van aangeduide medewerkers, overheidsmaatregelen ingevolge epidemie. Bureau Anciaux kan niet aansprakelijk worden gehouden voor vertragingen of gebrekkige prestaties ingevolge deze overmacht situaties.
De opschorting of ontbinding op basis van voorgaande gronden zal schriftelijk door Bureau Anciaux worden medegedeeld (wat ook kan per e-mail).
De ontbinding brengt de opeisbaarheid mee van alle facturen, zelfs indien deze nog niet vervallen zijn en alsook alle toegestane betalingsvoorwaarden vervallen.
De klant zal bij beëindiging ingevolge fout in diens hoofde en in geval van opdrachten van zes (6) maanden of minder Bureau Anciaux steeds vergoeden voor gepresteerde uren met als minimum de opstartkostvan de afgesproken vergoeding en de gemaakte kosten, onverminderd vergoeding voor hoger bewezen schade.
- Intellectuele eigendom
Er worden aan de klant geen intellectuele eigendomsrechten overgedragen. Bureau Anciaux zal het auteursrecht en andere intellectuele eigendomsrechten, op alle door haar opgemaakte documenten, foto’s, afbeeldingen, teksten, behouden en dit ongeacht of hiervoor aan de klant kosten werden in rekening gebracht. Noch worden licenties overgedragen.
De klant aanvaardt enkel een beperkt recht van toegang, gebruik en weergave te verkrijgen, en dit in overeenstemming met de oorspronkelijk kenbaar gemaakte doelstellingen en bestemmingen.
Zonder uitdrukkelijke toestemming van Bureau Anciaux kan niets openbaar worden gemaakt of gebruikt.
Deze toegekende rechten zijn op een niet-exclusieve basis toegekend en zijn niet-overdraagbaar. De klant is verantwoordelijk voor ieder vastgesteld ongeautoriseerd gebruik door derden ingevolge diens toedoen.
In geval de klant zelf materiaal aanreikt, garandeert de klant dat het gebruik hiervan geen inbreuk maakt op enig intellectueel eigendomsrecht en dat hij Bureau Anciaux hiervoor zal vrijwaren.
Bureau Anciaux behoudt zich het recht voor de naar de klant doorgestuurde en opgemaakte documenten en materialen te gebruiken voor publicitaire doeleinden en algemene informatie, en dit zoals nader besproken met de klant.
- Betalingen
Tenzij anders overeengekomen, zijn de tarieven weergegeven in EURO, vermeld exclusief BTW en andere taksen en eventuele andere bijkomende kosten.
Onder bijkomende kosten vallen onder meer verplaatsingskosten. De kilometervergoeding bepaald in de offerte zal worden aangerekend van de maatschappelijke zetel van Bureau Anciaux naar de plaats van uitvoering en terug.
Bureau Anciaux behoudt zich het recht voor een voorschot te vragen alvorens tot de uitvoering van de overeenkomst over te gaan.
Er wordt gefactureerd overeenkomstig het bepaalde in de offerte.
De facturen van Bureau Anciaux zijn integraal betaalbaar op de zetel van Bureau Anciaux via het rekeningnummer van Bureau Anciaux vermeld op de factuur, zonder korting en dit binnen de vijftien (15) dagen na de factuurdatum.
Tenzij anders overeenkomen, zal Bureau Anciaux maandelijks factureren. De facturen zijn vooraf betaalbaar tenzij anders bepaald.
Facturen kunnen enkel schriftelijk per e-mail worden geprotesteerd bij aangetekend schrijven binnen de zeven (7) dagen na factuurdatum en met vermelding van de factuurdatum, factuurnummer en gedetailleerde motivering. Indien Bureau Anciaux geen (tijdige) betwisting bereikt binnen voorvermelde periode, wordt de factuur geacht aanvaard te zijn door de klant.
In geval een factuur aan meerdere personen is gericht, zijn zij allen hoofdelijk aansprakelijk voor de voldoening van de factuur.
Voor elke factuur dat geheel of gedeeltelijk niet is betaald op de vervaldag wordt van rechtswege, zonder ingebrekestelling, een nalatigheidsintrest aangerekend aan de interestvoet betalingsachterstand handelstransacties.
Onverminderd het voorgaande behoudt Bureau Anciaux zich het recht voor een forfaitaire schadevergoeding te vragen van 10% van de onbetaalde bedragen, met een absoluut minimum van honderd vijftig euro (€ 150,00) en dit onverminderd rechterlijke vordering tot vergoeding voor hoger bewezen schade.
Bovendien brengt de betalingsachterstand de opeisbaarheid mee van alle andere facturen, zelfs indien deze nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane betalingsvoorwaarden.
- Niet-afwerving
De klant verbindt zich er toe om gedurende de duurtijd van deze overeenkomst en gedurende een periode van twaalf (12) maanden na de beëindiging ervan, noch rechtstreeks noch onrechtstreeks, voor eigen rekening of voor rekening van derden, op gelijk welke wijze of vorm, een (voormalig) werknemer of (voormalig) onderaannemer van Bureau Anciaux af te (laten) werven, mee samen te werken voor gelijke of gelijkaardige opdrachten of dergelijke personen aan te sporen of er toe te bewegen om aan minder gunstige voorwaarden samen te werken met Bureau Anciaux. Partijen bevestigen uitdrukkelijk dat, in geval zou komen vast te staan dat deze beperking niet is toegestaan door de toepasselijke wetgeving of rechtspraak, deze beperking niet geacht zal worden nietig of ongeldig te zijn, maar dat ze beperkt zal worden tot zover maximaal toegelaten.
In geval van niet-naleving van de in het voorgaande lid bepaalde verbintenis, zal de klant gehouden zijn om aan
Bureau Anciaux een forfaitaire schadevergoeding te betalen gelijk aan vijfentwintigduizend euro (€ 25.000,0) per inbreuk. .
- Klachten en Aansprakelijkheid
De verbintenis is in hoofde van Bureau Anciaux is een middelenverbintenis. Resultaten kunnen niet gegarandeerd worden en zijn bijvoorbeeld ook sterk afhankelijk van de algoritmes van de gebruikte platformen.
Bij ontdekking van fouten zal de klant de klachten zo spoedig mogelijk schriftelijk rapporteren aan Bureau Anciaux en in ieder geval binnen de zeven (7) dagen na de ontdekking ervan en, voor zover toegelaten overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen, vervalt iedere vordering bij gebreke aan indiening van klacht binnen deze termijn.
Bureau Anciaux is steeds gerechtigd eerst zelf tussen te komen. Er kan geen andere leverancier aangesteld worden op kosten van Bureau Anciaux.
De aansprakelijkheid van Bureau Anciaux, contractueel en extracontractueel, is beperkt tot drie (3) keer de gemiddelde maandelijkse factuur. Indien het een eenmalige opdracht betreft is de aansprakelijkheid, contractueel en extracontractueel, beperkt tot drie (3) keer de opdrachtvergoeding.
Bureau Anciaux zal in geen geval verplicht worden tot het vergoeden van schade ingevolge een verlies van baten, goodwill, handelsopportuniteiten of verwachte voordelen of besparingen, verlies of vernietiging of beschadiging van de gegevens, noch tot het vergoeden van (andere) onrechtstreekse of gevolgschade zoals maar niet beperkt tot schade aan derden.
Bureau Anciaux sluit haar aansprakelijkheid niet uit wanneer de aansprakelijkheid een gevolg is van een fout gepleegd of nalatigheid met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, dan wel voor andere zaken waarvoor het toepasselijk recht de beperking van aansprakelijkheid niet aanvaardt.
De klant gaat ermee akkoord dat Bureau Anciaux in geval van samenloop in principe enkel contractueel kan worden aangesproken, behalve in geval van wettelijke uitzonderingen van dwingend recht of openbare orde, plus dat ook de hulppersonen van Bureau Anciaux niet rechtstreeks extracontractueel aansprakelijk kunnen worden gesteld, tenzij bij buitencontractuele vorderingen als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of van een fout begaan met het opzet schade te veroorzaken. Dit zonder afbreuk te doen aan de bepalingen omtrent beperking van bestuurdersaansprakelijkheid en de Arbeidsovereenkomstenwet.
Onverminderd dwingende wettelijke bepalingen of bepalingen van openbare orde, vervalt elke aanspraak ten aanzien van Bureau Anciaux in elk geval indien de vordering in rechte niet is ingesteld binnen het jaar nadat de omstandigheid die aanleiding geeft of kan geven tot aansprakelijkheid ontdekt wordt, of redelijkerwijs kon ontdekt worden. Indien Bureau Anciaux wordt aangesproken ingevolge een fout of nalatigheid van Bureau Anciaux en een derde en/of de klant, zal Bureau Anciaux ten hoogste aangesproken kunnen worden voor de schade die rechtstreeks is veroorzaakt door de fout of nalatigheid van Bureau Anciaux zonder hoofdelijk of in solidum gehouden te zijn met die derde en/of de klant.
De klant zal Bureau Anciaux vrijwaren tegen vorderingen van derden in verband met of voortvloeiende uit de opdracht ingevolge zijn fout.
- Slotbepalingen
De klant kan zijn overeenkomst of een deel ervan niet overdragen aan een derde partij zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Bureau Anciaux.
De eventuele nietigheid van een of meerdere van de bepalingen van deze algemene voorwaarden doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van alle andere clausules. In geval van nietigheid van een of meerdere bepalingen, zullen de klant en Bureau Anciaux, in de mate van het mogelijke volgens hun overtuiging, onderhandelen om de nietige bepaling(en) te vervangen door (een) equivalente bepaling(en) die beantwoord(t)(en) aan de algemene geest van deze algemene voorwaarden.
Geen van beide partijen verkrijgt op grond van de overeenkomst enig recht, enige macht of bevoegdheid om op te treden als werknemer, agent of vertegenwoordiger van de andere partij, voor welke doeleinden dan ook of om de andere partij te verbinden op welke wijze dan ook, zonder de voorafgaande toestemming van de andere partij.
Het Belgische recht is van toepassing op de overeenkomst tussen Bureau Anciaux en de klant.
Alle geschillen tussen Bureau Anciaux en de klant behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbank van het arrondissement waar Bureau Anciaux haar maatschappelijke zetel heeft.